مشاور : ‌ آذر سیماب - مشاور همکار : شرکت ژئوپارسیان
پیمانکار : ‌ شرکت پرهون طرح - پیمانکار اجرای دیوار حائل خاک مسلح ژئوگریدی : ‌‌مشارکت شرکت بهسازان محک و شرکت خاک و سنگ
محل اجرا : ‌ تهران، تقاطع شیخ بهایی و شهید همت
محصول مصرفی در پروژه : ‌ ژئوگرید شرکت ژئوپارسیان GPGrid_Geogrid : 160/20 – 110/20 – 80/20 – 60/20 – 35/35
سال ساخت : ‌ 1393
a101

برج‌های دو قلوی شرکت مخابرات ایران در زمینی به مساحت ۳۷ هزار متر مربع و در ارتفاعی بالغ بر ۱۵۰ متر با دو برج ۳۰ طبقه در تقاطع اتوبان همت و شیخ بهایی تهران به عنوان سومین برج ساختمانی مرتفع کشور در زیربنای ۱۱۰ هزار متر مربعی در حال احداث میباشد. دیواره شمالی پروژه به عرض ۲۰۰ متر مجاور بزرگراه شهید همت واقع است. دیوار موجود با شیب ۶۰ درجه و عمق ۲۱ متر به کف گود میرسد. این محدوده با توجه به وجود خاک دستی و ایمنی بزرگراه ابتدا به روش نیلینگ و انکراژ با پوشش شاتکریت بصورت موقت پایدار سازی شد سپس از تراز کف گودبرداری دیواره خاک مسلح ژئوگریدی اجرا گردید.

با توجه به ارتفاع زیاد خاکریزی، موقعیت مکانی پروژه، محدودیت های زمانی، اجرایی، مالی و ارتفاع قابل توجه خاکریز،  استفاده از گزینه های دیگر کاملاً منتفی بوده و استفاده از خاک مسلح ژئوگریدی به عنوان گزینه برتر از دیدگاه فنی، اقتصادی و اجرایی در دستور کار قرار گرفت.

۳
۴

بدلیل دیواره آبرفتی موجود در گود و برای تامین پایداری موقت عملیات nailing صورت گرفته و همینطور بدلیل خاک دستی موجود، خاکبرداری تا رسیدن به سطح خاک بکر انجام گرفته است.

طبق اطلاعات بدست آمده از مشخصات مکانیکی خاک محل و نتایج کسب شده از نرم افزار های طراحی دیوار خاک مسلح (RESSA – MSEW) از ژئوگرید های تک سویه با مقاومت کششی اسمی ۶۰،۸۰،۱۱۰،۱۶۰،۲۰۰،۲۴۰ کیلونیوتن بر متر و ژئوگرید دو سویه ۳۵ کیلونیوتن بر متر در جسم دیوار از محصولات تولیدی شرکت ژئوپارسیان استفاده شده است.

با توجه به ویژگی مهم دیوار خاک مسلح ژئوگریدی که قابلیت اتصال به انواع متعدد نماها را دارا میباشد، استفاده از نمای سبد آرماتوری به منظور تسریع اجرا و اقتصادی تر شدن پروژه پیشنهاد گردید.

بدین ترتیب این دیوار با نمای آرماتوری میلگرد آجدار سایز ۱۲ با زاویه ۹۰ درجه، مصالح زهکش در نما و خاک مخلوط با تراکم ۹۵% در لایه های ۲۰ سانتیمتری اجرا شده است.

رفتار سنجی دیواره خاک مسلح ژئوگریدی مبتنی بر مطالعه موردی در پروژه برج های دو قلوی مخابرات : جهت رفتار سنجی کل دیواره خاک مسلح ژئوگریدی و مشخص نمودن مقادیر جابجایی افقی و قائم در هر دوره مطالعاتی تحت عنوان گزارش مانیتورینگ و رفتار سنجی انجام شده تا در صورت بروز جابجایی و تنش غیر مجاز دیواره، عملیالت اجرا متوقف و طرح مورد بازبینی قرار گرفته یا روش اجرا تغییر یابد. در جدول زیر خلاصه مقادیر جابجایی یکی از نقاط نشانه دیواره، در بازه های زمانی ۷ روزه و در مدت ۳ ماه نشان داده شده است.

۱۷٫۴ ۱۶٫۲ ۱۵ ۱۳٫۸ ۱۲ ۱۱ ۹٫۶ ارتفاع
۶۱ ۴۷ ۳۹ ۳۴ ۲۲ ۱۷ ۸ نشستmm
۲۷ ۱۸ ۱۶ ۱۱ ۷ ۶ ۰ جابجایی افقیmm

همانطور که در جدول فوق مشاهده میشود با افزایش ارتفاع دیوار، به علت افزایش وزن،  مقادیر جابجایی افقی و قائم افزایش می یابد لذا با اتمام عملیات اجرای دیوار خاک مسلح ژئوگریدی و گزارش رفتارسنجی دیوار پس از گذشت ۲۰ روز مقدار جابجایی بسیار ناچیز است. نکته دیگر آن است که مقدار نشست دیوار خاک مسلح با توجه به کوبش لایه های خاکی و تراکم ۹۵ درصد حاصل شده نسبت به جابجایی افقی به سمت خارج نما بیشتر است. با توجه به مشاهدات رفتار سنجی مشخص گردید یکی از مهمترین شاخص های دیوار خاک مسلح ژئوگریدی، انعطاف پذیری بالای آن نسبت به دیوار های سنگی و بتنی است. به طور کلی با افزایش ارتفاع یا وزن دیوار لایه های زیرین بر اثر این نیرو به تراکم بالاتری خواهند رسید که منجر به نشست خواهد شد لذا بعد از اتمام خاکریزی با استناد به مشاهدات رفتار سنجی دیوار، این نشست از نوع طولانی مدت و بسیار ناچیز است.

دسته‌ها:
بررسی موردیپایدارسازی ترانشه

پروژه‌های مرتبط

پایدارسازی و زیباسازی تقاطع آزادگان- فتح (تهران)

کارفرما: شهرداری منطقه ۲۱
محل اجرا : تهران
سال ساخت : 1390
مشاور : دفتر فنی شهرداری منطقه
پیمانکار : شرکت بهسازان محک
محصول مصرفی در پروژه : ژئوگرید نوع ۵۵/۳۰GP , ۳۵/۳۵GP و ۸۰/۳۰GP
دسته‌ها: بررسی موردی, پایدارسازی ترانشه, راهسازی, ژئوگرید خاکی